Postępowanie w sprawach skarg i wniosków reguluje:
1. Dział VII kodeksu postępowania administracyjnego z 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2000 r., nr 90, poz. 1071 z póź. zm.)
2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz. U. nr 5, poz. 46).
Zgodnie z art. 227 kodeksu postępowania administracyjnego „przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekle lub biurokratyczne załatwianie spraw".
Zgodnie z art. 241 kodeksu postępowania administracyjnego ,,przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności".
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefax, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokółu. W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, ze zgłoszenia sporządza sie protokół, który podpisują wnoszący i przyjmujący skargę lub wniosek. W protokóle umieszcza się datę przyjęcia, imię, nazwisko (lub nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy. Na żądanie wnoszącego, przyjmujący potwierdza złożenie skargi lub wniosku.
Skargi i wnioski przyjmowane są w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Bytowie z/s w Miastku w każdy poniedziałek w godzinach od 9:00 do 11:00 (art. 253 kpa)
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Przepisy dotyczące skarg i wniosków stosuje się również do:
1. Skarg i wniosków przekazanych właściwym organom przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje i instytucje społeczne,
2. Materiałów prasowych i innych opublikowanych wiadomości, jeżeli mają znamiona skargi lub wniosku i zostały przesłane właściwym organom przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne.
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić skargę lub wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w w/w terminie, organ administracji publicznej obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się skarżącego lub wnioskodawcę.
Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków wnoszonych do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Bytowie z siedzibą w Miastku sprawuje Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii w Gdańsku (80-958 Gdańsk, ul. Na Stoku 50).